Нешто се случува во Британија, и веќе има премногу случаи за игнорирање.

Имено, во се поголем број продавници, граѓаните наидуваат на празни полици, особено во продавниците за храна, но и во бројни други.

За потенцијалниот недостиг на храна во Велика Британија се зборува веќе некое време, особено откако Брегзит официјално стапи на сила оваа година, но стравувањата сега почнуваат да се реализираат, а се повеќе официјални извори, како и синџирите на супермаркети, предупредуваат дека недостатоците на храна ќе бидат се поизвесни како се приближува крајот на годината, и дека тој недостиг ќе биде се поизразен.

Сериозни недостатоци низ целата земја се очекуваат веќе во наредните недели, особено кога станува збор за месо и свежа храна.

Зошто се случува ова и дали ситуацијата во Британија е изолирана или ова е нешто со што остатокот од Европа би можела да се соочи наскоро?

Постојат неколку причини за недостаток на храна, како и други производи, во Британија.

Секако, една од главните причини е Брегзит, наскоро ќе објасниме зошто.

Но, постојат и други проблеми што почнаа да се натрупуваат. Сеуште имаме тековна пандемија што создаде големи проблеми и хаос во глобалната логистика.

Третиот проблем се екстремните временски услови и климатските промени, кои секако имаат големо влијание врз производството на храна, особено во одредени сегменти.

Клучниот проблем, акутниот, со кој сега се соочуваат Велика Британија и нејзините ланци на супермаркети е хроничен недостаток на луѓе кои се апсолутно неопходни во логистичкиот синџир – се разбира, зборуваме за возачи на камиони.

Според некои проценки, во Британија во моментов недостасуваат дури 100.000 возачи (!) за да функционира самиот логистички процес.

Но, што се случи? Каде отидоа сите тие возачи? Ајде да одиме по ред …

Голем број „исчезнаа“ кога Британија ја напушти Европската унија, односно значителен број беа државјани на други земји -членки на ЕУ.

Интересно е што постојните одредби не требаше да доведат до нивно исчезнување, но сепак тоа се случи.

Зошто?

Постојат неколку причини.

Едната е секако кризата со коронавирус, која го забавува и го комплицира целиот логистички процес, особено сега кога Британија е надвор од ЕУ.

Тука се и оние силни колони на кои бевме сведоци претходно оваа година, предизвикани од новите регулативи и Брегзит. Бројни возачи и / или нивни компании се ориентираа на други пазари и Британија остана без нив.

Од 14.000 возачи од остатокот на ЕУ кои работеа во Британија, само 400 (!) се вратија по Брегзит.

Следниот проблем што влијае на секторот на возачи е тоа што самите возачи на камиони всушност стареат, се пензионираат, а помладите не ги полнат своите места доволно брзо.

Зошто не?

Зарем тоа не е релативно добро платена работа?

Зависи како се зема.

Тоа е исто така многу тешка работа, а во последно време се намали можноста за заработка.

Имено, во сила се прописите кои не го принудуваат возачот да вози предолги патувања без потребниот одмор.

Според правото на ЕУ, на возачот му е дозволено, по правило, да вози 9 часа по ред, по што мора да паузира најмалку 11 часа.

Ова е секако важно за заштита на самите вработени (да не зборуваме за другите учесници во сообраќајот!), но, во исто време иницијативата кај младите луѓе кои сакаат да заработат пари е намалена.

Имено, возачите не се платени по час, и бидејќи не можат да возат „колку што сакаат“ (или колку што им е наредено), барем не според законот, тоа значи дека во пракса заработуваат помалку.

Понатаму, многу помлади возачи се фокусираа на помали делови, испорака на пакети, итн.

Идејата за патување со камиони низ Европа, дури и во време на ограничувачки мерки, не е особено привлечна за нив, што е разбирливо.

Ова е проблем што се чувствуваше уште пред пандемијата, а сега е уште поизразен.

Понатаму, сегашните цени на горивото се зголемуваат, јасно, веднаш го влошуваат овој проблем (и ги зголемуваат цените на храната).

Британските власти, свесни за големината на овој проблем, летово почнаа да разговараат за можноста за укинување на безбедносните мерки (кои беа во сила од времето на членството во ЕУ) во текот на тоа колку часа на возачот му е дозволено да вози една тура.

Но, ова не само што ќе создаде поголема несигурност на патиштата и ќе ги загрози возачите, туку истовремено ќе ја намали иницијативата кај младите луѓе да станат возачи затоа што знаат дека ќе бидат максимално искористени и платата не е доволна за да се согласат со тоа.

Во секој случај, хроничниот недостаток на возачи Британија мора итно да го реши, и што ќе направи, останува да видиме.

Имаше дури и идеи да се вклучи војската во логистичка синџирска операција за „спасување“!

Мораме да кажеме нешто за самиот логистички синџир.

Многумина имаат многу погрешна слика кога станува збор за визуелизација на самиот ланец.

Храната не оди од производители до полици (без разлика колку ТВ -рекламите го принудуваат тоа клише!).

Обично има неколку безлични корпорации помеѓу производителите и полиците во продавниците, а добар дел од храната всушност чека долго време во складиштата. Ова за возврат значи дека клиентите дури и нема да бидат свесни за проблемот додека не налетаат на празни полици во нивните продавници, но проблемот сигурно бил откриен многу порано.

Имено, чувањето разновидна храна во магацини (под услови на складирање потрошувачите можат само да се надеваат дека ќе бидат соодветни) им овозможува на клиентите да купуваат одредени проиводи преку целата година, иако некои се сезонски по природа.

Во Британија (како и на други места) постои специјална владина агенција која го надгледува вистинското количество храна во складиштата.

Истата во Британија – Конфедерацијата на британска индустрија (ЦБИ) – работи од почетокот на 80 -тите години и неодамна објави дека количината на храна во магацините во моментов е на најниско ниво од следењето на ситуацијата, односно од 1983 година.

Во исто време, поради проблемите со испораката и недостигот на работна сила на глобално ниво (не само возачите, туку сите основни луѓе во логистичкиот синџир), во моментов имаме складишта низ целиот свет каде храната скапува и се распаѓа.

Истото се случува дури и со добиточната храна и поради недостаток на работници во индустријата за преработка на месо, бројни ќе треба да бидат убиени.

Првите предупредувања во Британија почнаа да пристигнуваат од самите граѓани кои споделуваа фотографии од празни полици на социјалните мрежи.

Сега пристигнуваат официјални потврди.

Иако ситуацијата сеуште изгледа адекватна, британските синџири се едвај „над вода“, како што потврди деновиве шефот за логистика во синџирот АСДА. Британскиот ТЕСКО, еден од најголемите малопродажни ланци во светот, предупреди дека најголемиот недостаток може да се почувствува за време на божиќните празници.

Некои можеби се надеваат дека ова е само привремен проблем во логистичкиот синџир предизвикан од комбинацијата на Брегзит и Ковид и дека се ќе „работи“ наскоро, веројатно до почетокот на следната година.

Но, експертите во оваа област се скептични.

Јан Рајт, шеф на невладината организација Федерација за храна и пијалоци, која ги советува британските власти за производство на храна, рече, како што објави Би-Би-Си: „Системот во вистинско време повеќе не работи и мислам дека никогаш повеќе нема да работи”

Се разбира, тој се повикува на илузијата – иако досега ефикасна – каде што клиентот во продавницата има впечаток дека се е во изобилство, бидејќи, добро, тој секогаш може да ги најде своите омилени производи таму.

Реалноста, сепак, е дека производите секогаш пристигнуваат „навремено“ за да бидат достапни во истите количини како и побарувачката.

Тоа е, всушност, исклучително сложен процес што се одвива постојано во заднина, а кога ќе пропадне – во кој било дел – има, така да се каже, распаѓање на „илузијата“ на постојана достапност.

Проблемот за Британија е уште поголем од тоа.

Иако храната е во фокусот, недостатокот во Британија е всушност многу поголем. Медицинска опрема, лекови, детски играчки и многу други производи почнуваат да недостасуваат …

Јасно е дека многумина ќе се запрашаат дали ситуацијата во Британија е всушност најава за слична ситуација во остатокот од Европа?

Тешко е да се каже, но засега нема такви сцени, а таму каде што полиците во Европа се празни, тоа се претежно британски производи!

Цената на храната, од друга страна, се зголемува на глобално ниво и тоа се чувствува скоро насекаде, но што се однесува до логистичкиот синџир, ЕУ исто така е во големи проблеми.

Во цела Европа, Британија не е ниту најлош случај – таа е на второ место, зад неа е Германија, на која веќе и недостасуваат десетици илјади возачи, но пред неа, на прво место во однос на недостатокот на работна сила во овој сектор е Полска, каде што во моментов се отворени дури 120.000 работни места за возачи!

Многу луѓе со години предупредуваат дека системот на модерна логистика е крајно проблематичен, и во исто време е еколошка катастрофа, но и покрај тоа, одиме понатаму – јасно е зошто, премногу пари се „во игра “.

(Vecer.mk продложува…)