Трговската војна меѓу САД и Кина доби многу интересен пресврт, бидејќи кинеските фабрики, кои беа тешко погодени од царините на Трамп, најдоа нов начин да стигнат до американските клиенти - преку TikTok!
Ако забележавте дека TikTok зоврива со видеа во кои се прикажуваат секакви луксузни производи - од патики Nike до чанти Луј Витон - тоа е затоа што Кинезите најдоа начин да им го „поплочат патот“ на Американците до луксузни стоки без да ги чинат колку „изматено јајце на Свети Петар“. Згора на тоа, сега е можно да се купат производи од наводно луксузни брендови од Кина по екстремно ниски цени - поточно по цена на производство.
Со зголемувањето на тарифите, кинеските производители се желни да ја користат апликацијата TikTok како нов пазар, прикажувајќи сè, од хеланки до луксузни чанти, објаснувајќи колку всушност чини производството на тие предмети. Некои дури сугерираат дека единствената разлика помеѓу брендираниот производ и неговата поевтина верзија е
етикетата.
Телеграф Бизнис забележа најмалку десетина видеа на TikTok, а многумина бележат милиони прегледи. Еден од нив, кој собра повеќе од 10 милиони кликови, прикажува жена која стои покрај машина во фабрика и јога хеланки, кои претходно чинеле и до 100 долари, се нудат по цена од само 6 американски долари!
„Материјалот и изработката во суштина се исти бидејќи доаѓаат од иста производна линија“, вели самоуверено, вртејќи ја ткаенината во рацете.
Може да наидете и на снимка од маж кој стои во фабрика, а во раката држи чанта во стилот на Луј Витон за само 50 долари, тврдејќи дека доаѓа од истиот производител како и производите на луксузниот бренд.
И не е само Луј Витон на видеата, има и Хермес, Биркин, Диор... А сопственикот на фабриката вели дека ја доставува робата каде и да е муштеријата...
„Нашата стока не е од Кина“
Сепак, тврдењата од овие видеа брзо беа оспорени од познати компании. Луј Витон, на пример, постојано изјави дека ниту еден од неговите производи не се произведува во Кина. Претставник на компанијата Лулулемон објасни за британскиот Индипендент дека само околу 3 отсто од нивните финални производи се произведуваат во Кина и дека компанијата на својата веб-страница објавува комплетна листа на овластени добавувачи. И покрај ова, многу корисници на TikTok сè уште се привлечени од идејата да се „заобиколат“ високите малопродажни цени на луксузните производи и да купуваат за многу пониска цена.
Кинезите смислија стратегија
Времето на објавување не е случајно и само го поддржува тврдењето дека Кинезите смислиле стратегија за да се спротивстават на драконските мерки на Трамп. Со клучното ослободување од тарифите за стоки под 800 американски долари кое истекува во мај 2025 година, многумина веруваат дека овие клипови произведени во Кина се дел од пошироката стратегија за искористување на новите пазарни услови.
Крајниот рок што се наближува ги поттикнува и кинеските производители и креаторите на TikTok да промовираат директна продажба за да го заобиколат претстојното зголемување на тарифите. Тие отидоа дотаму што понудија дури и листа на сајтови од кои може да се нарача буквално се - од игли до локомотиви... Поточно, од градежни материјали до памучна долна облека...
Дали е тоа навистина Луј Витон?
И покрај привлечноста на поевтините алтернативи, експертите предупредуваат дека купувањето директно од овие извори може да ги изложи потрошувачите на фалсификувани производи. Кина долго време беше епицентарот на глобалната индустрија за фалсификување, а американската царина конфискуваше фалсификувана стока во вредност од 1,8 милијарди долари само во 2023 година. Ризикот е значителен, а некои индустриски лидери ги повикуваат потрошувачите да бидат внимателни кога купуваат од фабрики во странство.
Експертите, како Конрад Килти-Харпер, автор на книгата Dark Luxury, сугерираат дека многу од овие видеа не нудат оригинални производи, туку лажни или таканаречени „копии“.
„Тие се обидуваат да ги поистоветат лажните производители во Кина со вистинските. Тие се многу вешти во користењето на социјалните мрежи и исклучително ефикасни во стимулирањето на побарувачката на Запад“, Харпер Смартс.
Фалсификационата индустрија не е нова појава. Како што истакнува Харпер, пристапот на Кина за спроведување на законите за интелектуална сопственост историски се менува во зависност од геополитичките тензии со САД.
„Ова е дел од голема геополитичка борба. Фасцинантно е да се гледа како оваа пропагандна борба се одвива на TikTok“, додава тој.
Компаниите се принудени да работат поинаку
Овој тренд на TikTok, исто така, укажува на растечки проблем во трговската војна меѓу САД и Кина. Одлуката на американскиот претседател Доналд Трамп да воведе високи царини за кинескиот увоз ги потресе американските компании, па сега компании како Најк ја разгледуваат можноста да го вратат производството во САД за да избегнат компликации.
Додека некои американски купувачи ја прифаќаат идејата да ги заобиколат овие надуени цени, ситуацијата доволно зборува за променливата динамика на глобалните синџири на снабдување. Виралниот тренд на TikTok, исто така, го одразува растечкото незадоволство од глобалниот трговски систем и надуените цени на стоките, што многу потрошувачи ги сметаат за неоправдани.
И Кси Џинпинг има „кец во ракавот“
Овој нов тренд на TikTok не се однесува само на стоки за широка потрошувачка. Тоа е симптоматично за поширока геополитичка стратегија, при што Кина се повеќе ја користи својата производствена моќ како потпора во тековната трговска војна.
Покрај виралните видеа, Кина неодамна ги суспендираше испораките на седум ретки земјени метали кои се клучни за индустриите како што се одбраната, енергијата и технологијата. Овој потег ја нагласува способноста на Кина да ја користи својата контрола врз глобалните синџири на снабдување како оружје, особено во секторите каде што Соединетите држави се во голема мера зависни од кинескиот увоз.
Како што растат тензиите, најновите случувања покажуваат дека иднината на трговските односи меѓу САД и Кина е сè само не предвидлива. Дали кинескиот тренд TikTok ќе има долгорочен ефект врз пазарот на луксузни стоки или ќе ги оштети односите меѓу двете суперсили на долг рок, останува да се види...
© Vecer.mk, правата за текстот се на редакцијата