За време на неговото претседателствување, американскиот претседател Доланд Трамп воведе царини на стоки во вредност од стотици милијарди долари, пред се од Кина, со цел, како што тврди, „да ги заштити американските работници и индустријата“.
Но, како всушност функционираат овие обичаи и кој на крајот ги сноси нивните трошоци и зошто цел свет е во паника?
Што се царини?
Царината е дополнителен данок што државата го наплаќа на стоки кои доаѓаат од странство. Таа има за цел да го поскапи увозот за домашните производи да бидат поконкурентни.
Трамп, на пример, воведе царина од 25 отсто за кинески автомобили, челик, електроника и бројни други производи.
Едноставен пример
Да замислиме дека американска компанија сака да увезе автомобил од Кина кој чини 20.000 долари. Пред царините на Трамп, таа компанија би платила такси од 20.000 долари и помалку.
По воведувањето на царината од 25 отсто, автомобилот повеќе не чини 20.000 долари, туку 25.000 долари. Разликата од 5.000 долари оди на сметка на американската влада бидејќи тоа е царина наметната од администрацијата на Трамп.
Што сака да постигне Трамп?
Трамп тврди дека Кина манипулира со трговијата, ја нарушува интелектуалната сопственост и штети на американската индустрија. Неговиот план бил следен:
- Да ги поскапи кинеските производи за Американците да купуваат повеќе домашни производи
- Притисок врз Кина да ги промени своите трговски практики
- Намалување на трговскиот дефицит на САД.
Кој всушност ги плаќа овие царини?
Иако Трамп често тврдеше дека царините ги „плаќа Кина“, во реалноста тие ги плаќаат американските компании кои увезуваат стоки, а тие дополнителен трошок често ги пренесуваат на потрошувачите. Тоа значи дека крајниот клиент, американскиот граѓанин, плаќа повеќе за автомобили, електроника, градежни материјали и многу други производи.
Пазарните импликации
Од ова имаа корист некои американски компании, на пример домашните производители на челик, бидејќи конкуренцијата од Кина стана поскапа. Но, други страдаат, при што пиварниците плаќаат повеќе за алуминиумско пакување, производителите на автомобили за делови и трговците на електроника или губат маржи или мораат да ги зголемат цените.
© Vecer.mk, правата за текстот се на редакцијата