Цинкот е елемент кој е неопходно потребнен за здрав имунолошки систем. Лицето со недостаток на цинк може да биде повеќе подложно на болести. Цинкот е одговорен за многу функции на човечкото тело и помага во стимулирање на активност на најмалку сто различни ензими. Само малку внес на цинк е доволно за да се искористат неговите придобивки. Во моментов, препорачаната дневна доза на цинк е 11 милиграми дневно за мажи и 8 милиграми за жени.

Што прави за вашето здравје

Цинкот е клучен за здравјето на имунолошкиот систем, за синтетизирање на ДНК, промовирање на здрав раст во детството и заздравување на рани.

Според студијата објавена во списанието Open Respiratory Medicine, таблетите со цинк го намалуваат времетраењето на настинките до 40%. Според анализа спроведена од Институтот Кокран, сирупот од цинк и таблетите имаат корисен ефект врз времетраењето и сериозноста на обичната настинка кај здравите луѓе, под услов тие да бидат земени во рок од 24 часа од почетокот на првите симптоми.

Студијата спроведена на Универзитетот во Торонто откри дека цинкот влијае на врз учењето и меморијата. Игра клучна улога во регулирањето на тоа како невроните комуницираат едни со други, учествувајќи во успешноста како учиме и како влијае на меморијата.

Според European Journal of Immunology, човечкото тело има потреба од цинк за да ги активира Т лимфоцитите (Т-клетките). Тие му помагаат на телото да ја контролира и регулира имунолошката реакција и ги напаѓа заразените или канцерогените клетки. Недостатокот на цинк може сериозно да го наруши функционирањето на имунолошкиот систем, така што луѓето со таква состојба имаат зголемена чувствителност на голем број патогени.

Според Светската здравствена организација, дијарејата секоја година убива дури еден милион и 600.000 деца на возраст под пет години, а таблетите со цинк можат да помогнат во олеснување последиците од дијарејата.

Цинк игра улога во одржувањето на структурата и зачувувањето на кожата. Пациентите кои имаат хронични рани или чиреви често имаат несоодветен метаболизам на цинк и пониско ниво на серум на цинк. Цинкот често се користи во кремите за лекување на осип или други иритации на кожата. Според шведска студија која ја анализира улогата на цинк во заздравувањето на раните, тематската примена на цинк може да го промовира заздравувањето на чиревите на нозете со зголемување на повторната епителизација, намалување на воспалението и растот на бактериите.

Кога цинкот се нанесува на раните, тој не само што го корегира локалниот недостаток на цинк, туку делува и фармаколошки. Но, истражувањата не докажаа ефикасно користење на цинк сулфат кај пациенти кога тие имаат хронични рани за подобрување на стапките на заздравување. Цинк сулфат, исто така, покажа резултати во третманот на акните.

Цинк е исто така поврзан со плодноста кај мажите. Неколку студии и експерименти го поврзаа лошиот статус на цинк со слабиот квалитет на сперматозоидите.

Цинк е исто така поврзан со намален ризик од развој на хронични заболувања во староста. Студијата спроведена на државниот универзитет во Орегон заклучи дека подобрувањето на статусот на цинк преку диети и додатоци може да го намали ризикот од развој на воспалителни заболувања. Со децении, се знае дека цинкот игра важна улога во имунолошката функција.

Недостатокот на цинк е поврзан со зголемување на воспалението кај хронични заболувања и предизвикување нови воспалителни процеси. Покрај тоа, цинкот ја спречува возрасната макуларна дегенерација (AMD). Според студијата во Зборникот на архивите за офталмологија, цинкот спречува оштетување на клетките во мрежницата, што помага да се одложи прогресијата на AMD и губење на видот.

Цинк има дополнителни придобивки, а според некои сознанија им помага на децата со АДХД, луѓето со остеопороза, па дури и при превенција и третман на пневмонија.

Што се препорачува

Препорачаните дневни дози на цинк за деца на возраст меѓу 1 и 8 години се помеѓу 3 и 5 милиграми, а тие се зголемуваат со возраста. Од девет до четиринаесет деца од двата пола имаат потреба од 8 мг на ден. На сите мажи на возраст од 14 години им е потребна 11 милиграми дневно, додека дневните потреби на жените остануваат на 8, освен кај адолесцентите помеѓу 14 и 18 години, кога имаат потреба од 9 мг на ден. Во бременоста и за време на доењето, на жените им треба цинк зголемен на 11 до 13 mg на ден.

Соодветниот внес на цинк е особено важен за децата бидејќи дури и мал недостаток може да влијае на растот, да го зголеми ризикот од воспаление, како и ризикот од дијареја и респираторни заболувања.

Во нормални ситуации, недостаток на цинк се должи на недоволно внесување со храна. Сепак, може да се должи на малапсорпција и хронични заболувања како што се дијабетес, карцином, заболувања на црниот дроб и анемија. За време на бременоста, недостаток на цинк може да ја зголеми можноста за тешко или продолжено раѓање. Знаци на недостаток на цинк вклучуваат: губење на апетит, анемија, бавно зацелување на раните, состојби на кожата како што се акни и егзема, абнормален вкус и мирис, бавен раст, изменетото сознание, дијареја и опаѓање на косата.

Депресијата е исто така поврзана со недостаток на цинк, но потребни се дополнителни истражувања за да се потврди оваа врска.

Каде го има

Најдобри извори на цинк се грав, месо, ореви, риба и други морски плодови, интегрални житарки и млечни производи. Цинкот, исто така, се наоѓа и во некои производи, како што се житариците за појадок. На вегетаријанците им треба до 50% повеќе од препорачаниот внес на цинк поради малата достапност на цинк во храна од растително потекло.

Храната со највисоки концентрации на цинк се суровите остриги, чорба од говедско месо, печен грав, варени ракови и јастог, свинско месо, свинско варен со ориз, зелен грашок и јогурт. Додатоци на цинк се достапни во капсули и таблети. Горната граница за внес на цинк за возрасни е 40 милиграми.