Дали ви се случило да разговарате со некого за одреден производ што сакате да го купите или едноставно да се распрашате за него, па во текот на денот многу брзо да добиете оглас на телефонот токму за тој или сличен производ?

Доколку одговоривте потврдно, сосема е можно да сте мислеле и дека вашиот паметен телефон ве прислушува…

Но, реалноста е нешто поинаква, а вистината е дека нема потреба да се прави такво нешто бидејќи има многу полесни начини да се дојде до саканата информација.

Во повеќето случаи, корисниците на паметни телефони доброволно ги предаваат тие податоци.

Во продолжение ќе ги разгледаме начините на кои паметните телефони собираат податоци за корисниците и ќе наведеме неколку од најчестите примери за тоа како функционира целиот систем.

Дали телефоните прислушуваат?

Повеќето од нас редовно ги откриваат нашите податоци на широк спектар на веб-локации и апликации.

Ова обично го правиме кога дозволуваме програмите да пристапат до одредени функции или кога овозможуваме колачиња да ја следат нашата онлајн активност.

Тие колачиња исто така имаат функција да ги запомнат деталите за интеракцијата на дадената страница, на пример, ќе ги зачуваат вашите информации за најавување за следниот пат кога ќе можете да се најавите/логирате без никаков внес.

Исто така, постојат различни колачиња (трети страни) создадени од домени кои се надвор од страницата што ја посетувате. Тоа се претежно рекламни компании кои соработуваат со тие страници и апликации. Тие им даваат пристап до податоците што ги собираат (а вие ќе им дадете пристап со кликнување на скокачкиот прозорец што се појави).

Огласувачите потоа го креираат вашиот профил, кој ќе вклучува информации за вашата рутина, т.е. за тоа како се однесувате на Интернет и на дадена страница или услуга, што сакате, што пребарувате, гледате, кликате, што ви треба итн.

Овие компании постојано се обидуваат да проценат како нивните производи ќе се рангираат и како нивната поставеност варира врз основа на фактори како што се возраста, полот, висината, тежината, работата, хобито и други кориснички податоци.

Со класифицирање и групирање на овие податоци, огласувачите го подобруваат својот алгоритам користејќи нешто што се нарекува „системи со препораки за таргетирање“, што им помага да ја пласираат соодветната реклама на секој корисник со голема прецизност, иако во повеќето случаи тие не знаат кој сте вие. вашето вистинско име, презиме или некои други лични податоци.

Компјутерите работат „во позадина“

Неколку техники за машинско учење со вештачка интелигенција му помагаат на системот да ги филтрира и анализира вашите податоци. Агентот RL (засилено учење тип на машинско учење) ќе се обучи да разбере што му „треба“ на корисникот врз основа на повратните информации добиени од интеракцијата на корисникот.

Кога гледате или кликнете на копчето „Ми се допаѓа“ на која било објава, испраќате сигнал „награда“ до агентот на RL со кој потврдувате дека сте заинтересирани за таа објава или автор. Како и да го вклучите, податоците за вашите интереси и напори се испраќаат до агентот на RL. Ако нешто активно ви се допаѓа, системот ќе го препознае и ќе ви испрати огласи од компании кои можат да понудат сличен производ или содржина.

Препораките за реклами може да се засноваат на други податоци, вклучувајќи, но не ограничувајќи се на:

Други реклами на кои сте кликнале

Лични податоци што сте ги споделиле со платформата (возраст, адреса на е-пошта, пол, локација, каков уред користите за пристап до таа платформа…)

Информации споделени со таа платформа од други огласувачи или маркетинг партнери кои веќе ве имаат во нивниот регистар или
Специфични страници и групи што ви се допаднале.

Алгоритмите за вештачка интелигенција можат да им помогнат на огласувачите да го конструираат вашето присуство на социјалните мрежи, но и да одредат со кои луѓе најмногу комуницирате, т.е. контакти или интерес за нив. Не само што можат да ве таргетираат со реклами што се насочени кон вас, туку ги користат и информациите на вашите пријатели и членови на семејството за да ви сервираат реклами што вообичаено би оделе кај нив.

Иако апликациите треба да обезбедуваат јасни услови за користење и правила за собирање податоци за корисниците, на вас останува да внимавате на која програма давате пристап (ова може да биде пристап до локација, камера, контакти, галерија итн.).

Водете се од логиката, ако сакате да имате апликација за временска прогноза, тогаш треба да ја овозможите нејзината локација за да знае во која област сте, исто како што на апликацијата WhatsApp ќе и треба пристап до камерата и микрофонот за да биде способни да го користат, т.е. праќање и примање гласовни пораки, аудио или видео повици. Логично…

Не сакате да бидете предвидливи?

Наједноставното решение за ограничување на податоците што ви бегаат е да контролирате кои апликации ги имате на телефонот и да ги оневозможите нивните дозволи. Ако е можно, избегнувајте прифаќање колачиња и уште поважно – не најавувајте се на вашите сметки на социјалната мрежа преку недоверливи веб-локации и услуги. Ако навистина морате, препорачливо е да имате резервна е-пошта за да се регистрирате.

Исто така, одлична идеја е да користите VPN на вашите уреди и поедини интернет прелистувачи веќе ја имаат вградено таа опција!

Со негова помош, ќе ја маскирате вашата IP адреса и ќе ја шифрирате вашата онлајн активност.

Ако сè уште мислите дека вашиот телефон прислушува, можете сами да го тестирате со оневозможување на пристапот до микрофонот до вашите апликации, а потоа треба јасно и гласно да зборувате за некој производ што досега не сте го спомнале, не сте пребарувале на Интернет итн. .

Повторете го тој процес неколку пати, а ако по неколку дена не видите реклама за тој производ, тоа значи дека телефонот не ве слуша, бидејќи има многу полесни начини да ги добиете потребните информации.

И конечно – ако телефонот ве снима во позадина, т.е. ако апликацијата навистина слуша што зборувате или дури ве снима во заднина, и Android и iPhone ќе ве известат со точки на екранот – што значи бојата, погледнете ја приказната за неа во нашите вести посветени само на тоа опција, која неодамна беше додадена.

Фото: Шутер