logo
logo
logo

Анализи на ЕУ: Храната на Балканот и низ цела Европа е неразумно скапа

Vecer | 23.05.2025

Анализи на ЕУ: Храната на Балканот и низ цела Европа е неразумно скапа

Општиот заклучок на здруженијата на потрошувачи и производители во ЕУ е дека цените на храната растат, земјоделците добиваат сè помалку пари за своите производи, а профитот сè повеќе оди во касата на големите преработувачи и синџирите супермаркети.

Цените на храната неразумно растат во Европската Унија, а особено на Балканот, и покрај бранот бојкоти на супермаркетите, па затоа бугарското Министерство за земјоделство одлучи да основа малопродажен синџир продавници наречен „Продавници за народот“, кој ќе има максимална маржа од 10 проценти и ќе продава претежно бугарски производи.

Бугарската влада обезбеди околу пет милиони еира почетен капитал за околу 1.500 „Продавници за луѓето“ кои ќе бидат отворени претежно во најсиромашните и земјоделските области.

Таму, објасни бугарскиот министер за земјоделство Георги Тахов, инфлацијата најтешко го погодува населението, кое има сè помалку пари за трошење на храна.

Целта е да се испорачаат првенствено домашни прехранбени и земјоделски производи до потрошувачите што е можно подиректно, без големи посредници.

Медиумите во ЕУ и на Балканот објавија оценки од здруженија на потрошувачи и производители дека зголемувањето на цените на храната значително ги намалува платите и приходите на граѓаните не само во Западен Балкан, туку и во Бугарија, Грција и Хрватска.

Општиот заклучок на здруженијата на потрошувачи и производители во ЕУ е дека цените на храната растат, земјоделците добиваат сè помалку пари за своите производи, а профитот сè повеќе оди во касата на големите преработувачи и синџирите супермаркети.

И во самата ЕУ, на пример, граѓаните на Белгија каде што цените на храната нагло се зголемија во последните неколку години во пограничните области купуваат речиси сите свои потреби и храна во Франција и Германија.

Секој на Балканот добро знае дека многу производи се поевтини во соседните земји, а храната и многу други работи се значително подостапни не само за граѓаните на Србија, туку и за Словенија и особено за Хрватска во Трст и околината, каде што супермаркетите се полни со словенечки и хрватски клиенти секој ден.

Француската влада неодамна ги повика директорите на неколку од најголемите синџири на продавници за храна во Франција и Германија и побара објаснување за сериозните наоди дека на таен состанок во град во Германија се договориле за картел за фиксирање на цените на прехранбените производи, што е строго забрането со закон.

Претставници на германските земјоделци и некои членови на Европскиот парламент штотуку објавија на порталот „Проект синдикејт“ фактот дека само четири големи малопродажни синџири во Германија контролираат 85 проценти од пазарот на храна.

„Постои многу висока концентрација“, како што беше наведено, во секторот за преработка на земјоделски производи.

Германската комисија за монополи кон крајот на минатата година предупреди дека „високата концентрација на пазарот сериозно влијае и на производителите на храна и на потрошувачите“.

Српската влада, исто така, минатата есен објави дека подготвува сериозни казни за неколку синџири продавници за храна поради сериозно сомневање дека се согласиле да ги зголемат цените на храната и да одржуваат неразумно високи маржи.

Но, оттогаш нема вести дали надлежното министерство и инспекциите презеле некакви мерки, иако самите граѓани во неколку наврати ги бојкотираа големите синџири на супермаркети.

Претставниците на земјоделските здруженија во ЕУ и членовите на Европскиот парламент јасно ставија до знаење во изјава дека „доколку Европа сака да се прехрани сама во иднина, мора да го направи земјоделството економски и еколошки одржливо... и тоа не преку субвенции, туку со воспоставување фер пазарни услови и цврсто одржливи стандарди“.

Тие истакнуваат дека еден од чекорите треба да биде она што го презеде германската влада, а тоа е договорите за набавка и продажба на храна да бидат трипартитни, директно помеѓу земјоделците, преработувачите и продажните синџири, „за да се знае точно какви се пазарните и маржите оправдани од потрошувачите“.

© Vecer.mk, правата за текстот се на редакцијата

logo

Vecer.mk е прв македонски информативен портал, основан во 2004 година.

2004-2025 © Вечер, сите права задржани

Сите содржини и објави на vecer.mk се авторско право на редакцијата. Делумно или целосно преземање не е дозволено.

Develop & Design MAKSMEDIA LTD Skopje Copyright © 2004-2025. Vecer.mk